Top 10 tipov bezpečnosti pneumatík


1. Skontrolovať tlak v pneumatikách a nastavenie aspoň raz mesačne
Podľa štúdie NHTSA pri zrážkach, ktoré sa týkali pneumatík, hlavnou príčinou zlyhania pneumatík bolo podhustenie.

Podhustenie môže mať veľa príčin, vrátane postupnej straty tlaku cez membrány v samotnej pneumatike. Podhustenie pneumatík má bezprostredný vplyv na správanie vozidla (rovnako ako spotreba paliva), ale jeho potenciálny vplyv na celkovú bezpečnosť a životnosť pneumatík je ešte väčší. To má za následok predčasné a nerovnomerné opotrebovanie behúňa na vonkajšom okraji. Podhustenie tiež zvyšuje tlak na kostru, a to ohybom a prehrievaním, ktoré môžu viesť k štrukturálnym poruchám, ako je oddelenie behúňa.

To je dôvod, prečo je nutné kontrolovať a upraviť tlak v pneumatikách minimálne raz za mesiac a pred každou dlhšou cestou (nad 300 km). Doporučené tlaky sú vytlačené na štítku na zárubni dverí na vodičovej strane alebo v priehradke či v manuáli.

2. Kontrolujte pneumatiky pravidelne kvôli nadmernému opotrebeniu alebo poškodeniu
Aby bola zaistená maximálna životnosť pneumatík a ich bezpečnosť, prezrite vaše pneumatiky vizuálne najmenej raz za mesiac a pred dlhými cestami.

Pozrite sa najmä na:
  • Nadmerné či nerovnomerné opotrebovanie behúňa, čo môže znamenať nesprávne hustenie alebo riadenie a zavesenie;
  • Trhliny alebo hrče na bočniciach alebo behúňa;
  • Odstáňte klince, skrutky, sklo, kusy kameňa alebo akékoľvek cudzie objekty zapustené v pneumatike;
Ak zistíte akékoľvek nálezy, vozidlo okamžite prekontrolujte. Vo väčšine prípadov možno tieto nálezy opraviť na mieste, ak ich poškodenie nie je prehnané. Ak dôjde k strate tlaku v pneumatikách, skontrolujte ventily.

3. Rotáciu pneumatík vykonajte každých 10 000 km alebo podľa návodu na obsluhu
Rotácia je potrebná na dosiahnutie rovnomerného opotrebenia dezénu behúňa a maximálnu životnosť. Napríklad na vozidlá s pohonom predných kolies väčšinu z brzdenia, riadenia a hnacích síl, ktorú nesú predné pneumatiky, sa opotrebujú oveľa rýchlejšie.

Pre vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies sa najlepšie hodia bočné rotácie- zľava doprava a sprava doľava- na rovnakom konci vozidla.

4. Udrživanie pneumatík v správnej rovnováhe
Nebalancované pneumatiky môžu nielen spôsobiť nerovnomerné opotrebovanie behúňa a nepohodlné jazdy, ale aj nadmerné opotrebenie a ďalšie komplikácieAk taká situácia nastane, vyvážte vaše pneumatiky čo najskôr. Skúsený technik zvyčajne vie určiť, ktorá pneumatika je mimo rovnováhy.

Vyvažovanie pneumatík zahŕňa umiestnenie závaží na vhodných miestach alebo na vnútornom obvode kolesa. Pneumatiky by mali byť vždy vyvážené pri prvej inštalácii a keďznova presadené.

5. Udržiavanie riadenia a správne zarovnaný záves
Vychýlenie riadenia a zavesenia, a to buď na predné alebo zadné kolesá, môžu nielen nepriaznivo ovplyvniť pocit z riadenia a stabilitu vozidla, ale tiež spôsobiť rýchle a nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Ak nebudú opravené, môže to zničiť pneumatiky v krátkom čase a vzdialenosti.

Ak máte pocit, že riadenie "ťahá" do jedného smeru alebo druhého pri riadení rovno po rovnej ceste bez bočného vetra alebo ak si všimnete nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, najmä predných, mali by ste skontrolovať zarovnanie akonáhle je to možné. Úprava by mala byť kontrolovaná na vozidle po nehodách alebo ak je používaný nepretržite po nerovných cestách, najmä tých s veľkými výmoľami.

6. Nebezpečenstvo preťaženia pneumatík
Preťaženie je druhou najčastejšou príčinou zlyhania pneumatík po podhustení.

Všetky pneumatiky sú konštruované na prevádzku v maximálnom rozsahu zaťaženia určené kódom na bočnici pneumatiky. Prekročenie môže mať za následok aj nadmerné opotrebenie pneumatík a zníženiu životnosti v dôsledku štrukturálneho poškodenia, vrátane možnosti náhleho zlyhania.

Vo väčšine vozidiel, maximálne osobné a nákladné zaťaženie, sú doporučené na štítkoch výrobcami. Pri stanovení skutočného zaťaženia vo vozidle, majte aj na mysli prívesy, pretože preťaženie sa jedná priamo na vozidlá pneumatík.

7. Prehriatie pneumatík
Teplo, rovnako ako zaťaženie, je nepriateľom životnosti pneumatiky. Čím vyššie je teplo, ktorým pneumatiky vystavené, tým kratšia je životnosť pneumatík - z hľadiska opotrebenia behúňa a odolnosti konštrukcie.

Vysoké rýchlosti, vysoké zaťaženie, podhustenie, hrubá dlažba alebo betón, a agresívna jazda, vrátane vysokého zaťaženia v zákrutách a tvrdé brzdenie, to všetko prispieva k vysokej teplote pneumatík. V kombinácii s vysokými teplotami a nepretržitej prevádzke, môžu vytvoriť v extrémnych podmienkach náhle zlyhanie pneumatík.

Ak chcete maximalizovať životnosť pneumatík a bezpečnosť, je dôležité minimalizovať výskyt takýchto podmienok. Ostražitosť pri vysokých teplotách a prispôsobenie štýlu jazdy zvýšite životnosť pneumatík a ich výkon.

8. Vymeniť pneumatiky v prípade potreby
Pneumatiky na vozidle by mali byť nahradené, ak:
  • bočnice pneumatiky sú popraskané alebo nájdete hrče kdekoľvek na pneumatike;
  • akýkoľvek náznak oddelenie behúňa od kostry pneumatiky;
  • pneumatika je prerazená a nemožno ju opraviť

Použitie zimných pneumatík na suchých vozovkách výrazne urýchľuje ich opotrebenie a znižuje tak trakciu a manipuláciu.

9. Meňte pneumatiky vo dvojici alebo ako kompletné sady
Inštalácia rôznych pneumatík na ľavej a pravej strany môže výrazne narušiť rovnováhu a manipuláciu s vozidlom - nehovoriac o jeho fungovaní ABS. Z tohto dôvodu je nevyhnutné, aby pneumatiky byť umiestnené v pároch alebo ako kompletné sady.Tieto dvojice by mali mať rovnaké konštrukcie, veľkosť, značku a typ, s približne rovnakým opotrebením. Vo väčšine prípadov, ak budete musieť kúpiť nové pneumatiky, mali by ste si kúpiť pár.

Za žiadnych okolností by ste nemali mať pneumatiky rôznych konštrukc alebo podľa iných klasifikácií.

10. Vybrať správne pneumatiky pre váš automobil
Bohužiaľ, faktory, ktoré zlepšujú vlastnosti jednej pneumatike majú vplyv na iné parametre

Napríklad:
  • Tvrdé behúne môžu zvýšiť životnosť pneumatiky a paliva, ale znižujú životnosť na mokrej a suchej vozovke;
  • Krátke, tuhé bočné konštrukcie môžu zvýšiť výkon v zákrutách a smerovú stabilitu, ale znižujú kvalitu jazdy;
  • Široký behúň s minimálnym drážkovaním môže zvýšiť priľnavosť na suché cesty, ale znižuje sa na mokrých cestách a za zasnežených 


Okrem suchého asfaltu, treba očakávať, že pneumatiky možno použijete na blate, snehu, ľade, piesku alebo štrku, pri teplotách nad 30 ° C pod -20 ° C, teda máte predstavu koľko kompromisov berú návrhári do úvahy.

Zistite, aké sú vaše základné potreby a zúžite výber zodpovedajúcim spôsobom.