1.
Skontrolovať tlak v pneumatikách a nastavenie aspoň raz
mesačne
Podľa
štúdie NHTSA pri zrážkach, ktoré
sa týkali pneumatík, hlavnou príčinou zlyhania pneumatík
bolo podhustenie.
Podhustenie
môže mať veľa príčin, vrátane postupnej straty
tlaku cez membrány v samotnej pneumatike.
Podhustenie pneumatík má bezprostredný
vplyv na správanie vozidla (rovnako ako spotreba paliva), ale jeho
potenciálny vplyv na celkovú bezpečnosť a životnosť pneumatík
je ešte väčší. To má za následok
predčasné a nerovnomerné opotrebovanie behúňa na vonkajšom
okraji. Podhustenie tiež zvyšuje tlak na kostru, a to ohybom a
prehrievaním, ktoré môžu
viesť k štrukturálnym poruchám, ako je
oddelenie behúňa.
To je
dôvod, prečo je nutné kontrolovať a upraviť tlak v pneumatikách
minimálne raz za mesiac a pred každou dlhšou cestou (nad 300
km). Doporučené tlaky sú vytlačené na
štítku na zárubni dverí na vodičovej strane
alebo v priehradke či v manuáli.
2.
Kontrolujte pneumatiky pravidelne kvôli
nadmernému opotrebeniu alebo poškodeniu
Aby bola
zaistená maximálna životnosť pneumatík
a ich bezpečnosť, prezrite
vaše pneumatiky vizuálne najmenej raz za
mesiac a pred dlhými cestami.
Pozrite
sa najmä na:
- Nadmerné či nerovnomerné opotrebovanie behúňa, čo môže znamenať nesprávne hustenie alebo riadenie a zavesenie;
- Trhliny alebo hrče na bočniciach alebo behúňa;
- Odstáňte klince, skrutky, sklo, kusy kameňa alebo akékoľvek cudzie objekty zapustené v pneumatike;
3.
Rotáciu pneumatík vykonajte každých
10 000 km alebo
podľa návodu na obsluhu
Rotácia je potrebná na dosiahnutie rovnomerného
opotrebenia dezénu behúňa a maximálnu životnosť. Napríklad na vozidlá s
pohonom predných kolies väčšinu z brzdenia,
riadenia a hnacích síl, ktorú nesú
predné pneumatiky, sa opotrebujú oveľa
rýchlejšie.
Pre
vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies sa
najlepšie hodia bočné rotácie- zľava doprava a sprava doľava-
na rovnakom konci vozidla.
4.
Udrživanie pneumatík
v správnej rovnováhe
Nebalancované
pneumatiky môžu
nielen spôsobiť nerovnomerné opotrebovanie behúňa a nepohodlné
jazdy, ale aj nadmerné opotrebenie a ďalšie komplikácie. Ak taká
situácia nastane, vyvážte vaše
pneumatiky čo najskôr. Skúsený technik zvyčajne vie
určiť, ktorá pneumatika je mimo rovnováhy.
Vyvažovanie
pneumatík zahŕňa umiestnenie závaží na vhodných miestach alebo
na vnútornom
obvode kolesa. Pneumatiky by mali byť vždy
vyvážené pri prvej inštalácii a keď
sú znova presadené.
5.
Udržiavanie riadenia a
správne zarovnaný záves
Vychýlenie
riadenia a zavesenia, a to buď na predné
alebo zadné kolesá, môžu nielen
nepriaznivo ovplyvniť pocit z riadenia a stabilitu vozidla, ale tiež
spôsobiť rýchle a nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Ak
nebudú opravené, môže to zničiť pneumatiky v krátkom čase a
vzdialenosti.
Ak máte
pocit, že riadenie "ťahá"
do jedného smeru
alebo druhého pri riadení rovno po rovnej ceste
bez bočného vetra
alebo ak si všimnete nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, najmä
predných, mali by ste skontrolovať
zarovnanie akonáhle je to možné. Úprava
by mala byť kontrolovaná na vozidle po
nehodách alebo ak je používaný nepretržite po nerovných
cestách, najmä tých s veľkými výmoľami.
6.
Nebezpečenstvo preťaženia
pneumatík
Preťaženie
je druhou najčastejšou príčinou zlyhania pneumatík
po podhustení.
Všetky
pneumatiky sú konštruované na prevádzku v maximálnom rozsahu
zaťaženia určené kódom na bočnici pneumatiky. Prekročenie môže
mať za následok aj nadmerné opotrebenie pneumatík a zníženiu
životnosti v dôsledku štrukturálneho poškodenia,
vrátane možnosti náhleho zlyhania.
Vo
väčšine vozidiel, maximálne osobné
a nákladné zaťaženie, sú
doporučené na štítkoch
výrobcami. Pri stanovení skutočného
zaťaženia vo vozidle, majte
aj na mysli prívesy,
pretože preťaženie sa jedná priamo na
vozidlá pneumatík.
7.
Prehriatie
pneumatík
Teplo,
rovnako ako zaťaženie, je nepriateľom
životnosti pneumatiky. Čím vyššie je
teplo, ktorým sú
pneumatiky vystavené,
tým kratšia je životnosť pneumatík
- z hľadiska opotrebenia behúňa a odolnosti
konštrukcie.
Vysoké
rýchlosti, vysoké zaťaženie, podhustenie, hrubá dlažba alebo
betón, a agresívna jazda, vrátane
vysokého zaťaženia
v zákrutách a tvrdé brzdenie, to všetko prispieva k vysokej
teplote pneumatík. V kombinácii s
vysokými teplotami a nepretržitej prevádzke,
môžu vytvoriť v extrémnych podmienkach
náhle zlyhanie pneumatík.
Ak
chcete maximalizovať životnosť pneumatík a bezpečnosť,
je dôležité minimalizovať výskyt takýchto podmienok.
Ostražitosť pri
vysokých teplotách a prispôsobenie štýlu
jazdy zvýšite životnosť pneumatík a
ich výkon.
8.
Vymeniť pneumatiky v prípade potreby
Pneumatiky
na vozidle by mali byť nahradené, ak:
- bočnice pneumatiky sú popraskané alebo nájdete hrče kdekoľvek na pneumatike;
- akýkoľvek náznak oddelenie behúňa od kostry pneumatiky;
- pneumatika je prerazená a nemožno ju opraviť
Použitie
zimných pneumatík
na suchých vozovkách výrazne urýchľuje ich opotrebenie a znižuje
tak trakciu a manipuláciu.
9. Meňte
pneumatiky vo dvojici
alebo ako kompletné sady
Inštalácia
rôznych pneumatík na ľavej a pravej strany môže výrazne narušiť
rovnováhu a manipuláciu s vozidlom -
nehovoriac o jeho fungovaní ABS. Z tohto dôvodu je nevyhnutné, aby
pneumatiky byť umiestnené v pároch alebo ako kompletné sady.Tieto
dvojice by mali mať rovnaké konštrukcie,
veľkosť, značku a typ, s približne
rovnakým opotrebením. Vo väčšine
prípadov, ak budete musieť kúpiť nové pneumatiky, mali by ste si
kúpiť pár.
Za
žiadnych okolností by ste nemali mať
pneumatiky rôznych konštrukcií
alebo podľa iných
klasifikácií.
10.
Vybrať správne pneumatiky pre váš automobil
Bohužiaľ,
faktory, ktoré zlepšujú vlastnosti jednej
pneumatike majú vplyv na iné parametre.
Napríklad:
- Tvrdé behúne môžu zvýšiť životnosť pneumatiky a paliva, ale znižujú životnosť na mokrej a suchej vozovke;
- Krátke, tuhé bočné konštrukcie môžu zvýšiť výkon v zákrutách a smerovú stabilitu, ale znižujú kvalitu jazdy;
- Široký behúň s minimálnym drážkovaním môže zvýšiť priľnavosť na suché cesty, ale znižuje sa na mokrých cestách a za zasnežených
Okrem
suchého asfaltu, treba očakávať, že
pneumatiky možno použijete na
blate, snehu,
ľade, piesku
alebo štrku, pri teplotách nad 30
° C pod -20 °
C, teda máte predstavu koľko
kompromisov berú návrhári do
úvahy.
Zistite,
aké sú vaše základné potreby a zúžite
výber zodpovedajúcim spôsobom.